عرضه صکوک اجاره 68 هزار میلیارد ریالی گل گهر

  • 933 بازدید
  • سه شنبه, 01 آذر 1401 07:03

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (سهامی عام) به مبلغ 68 هزار میلیارد ریال از طریق بورس اوراق بهادار تهران از روز چهارشنبه 1401/09/02 به مدت سه روز کاری در نمادهای صگل509، صگل0509، صگل059، صگل59 و صگل0059 عرضه عمومی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان بانی، در نظر دارد بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز خود را در قالب اوراق اجاره و از طریق فروش بخشی از سهام شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان به نهاد واسط (شرکت واسط مالی خرداد دوم) و سپس اجاره به شرط تملیک آنها، تامین نماید.

این اوراق 4 ساله و با نرخ 18.5 درصد می‌باشد که اجاره‌بهای آن هر سه ماه یک‌بار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌گردد.

اوراق مذکور فاقد ضامن بوده و از ساز و کار رتبه‌بندی اعتباری در آن استفاده شده است. رتبه اعتباری بلندمدت و کوتاه مدت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به ترتیب A+ و A1 می‌باشد که توسط شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان تعیین شده است. همچنین، رتبه اعتباری تخصیص داده شده به اوراق اجاره در دست انتشار بانی، از سوی این موسسه رتبه‌بندی اعتباری A+ می‌باشد. عامل فروش این اوراق شرکت کارگزاری بانک سپه بوده و تعهد پذیره‌نویسی آن بر عهده کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های تامین سرمایه امید، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، تامین سرمایه بانک ملت، تامین سرمایه خلیج فارس، تامین سرمایه کاردان و صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان می‌باشد.

همچنین، بازارگردانان اوراق عبارتند از شرکت‌های تامین سرمایه امید، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، تامین سرمایه بانک ملت، تامین سرمایه خلیج فارس و تامین سرمایه کاردان.

شایان ذکر است در انتشار اوراق با تکیه بر رتبه اعتباری و بدون ضامن، نماد معاملاتی اوراق نشان‌دار بوده و بیانیه ریسک در زمان خرید می‌بایست توسط خریداران تکمیل گردد. همچنین بانی ملزم به پایش رتبه اعتباری به صورت مستمر تا سررسید اوراق و تایید وثایق بر اساس قرارداد در صورت تنزیل رتبه اعتباری به زیر BBB می‌باشد.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر پیش از این دو مرتبه از طریق انتشار صکوک مجموعاً به ارزش 15 هزار میلیارد ریال در سال‌های 1396 و 1399 اقدام به تامین مالی در بستر بازار سرمایه نموده است.


بالا