تامین مالی آسان برای شرکت‌های کوچک – تامین مالی جمعی

  • 713 بازدید
  • چهارشنبه, 11 آبان 1401 13:34

شمارش معکوس چهارشنبه با حضور مدیر نهادهای مالی فرابورس به بررسی ساختار تامین مالی جمعی اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه به نقل از فردای اقتصاد، در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با عارف علیقلی‌پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس و دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی به بررسی ساختار تامین مالی جمعی پرداخته شد. تأمین مالی جمعی در دنیا با نام Crowdfunding شناخته می‌شود، یک نوع سرمایه‌گذاری جمعی است که در آن تعداد زیادی از شهروندان بر روی یک استارتاپ یا طرح سرمایه‌گذاری می‌کنند. این سرمایه‌گذاری معمولاً از طریق اینترنت و با استفاده از پلتفرم‌ها یا همان سکوهای تأمین مالی جمعی صورت می‌پذیرد؛ به این گونه که یک بنیان‌گذار به جای آن به دنبال سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برود، طرح و ایده خودش را در پلتفرم‌های تأمین مالی ارائه می‌کند و مردم با دیدن این طرح‌ها، می‌توانند با کمترین سرمایه ممکن، در این طرح‌ها مشارکت کنند و در سود و زیان آن شریک شوند.

تامین مالی آسان برای شرکت‌های کوچک تامین مالی جمعی کراد فاندینگ - گفتگو
پخش ویدیو
تامین مالی آسان برای شرکت‌های کوچک تامین مالی جمعی کراد فاندینگ - گفتگو

عارف علیقلی‌پور، دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی شرکت فرابورس ایران در این خصوص گفت: برای تامین سرمایه مورد نیاز کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که امکان استفاده از راهکارهای تامین مالی رایج مثل تسهیلات بانکی یا انتشار اوراق در بازار سرمایه را ندارند ابزار تامین مالی جمعی فراهم شده است. این ابزار از قدیم‌الایام به شکل سنتی وجود داشته و مردم در شکل اسلامی و ایرانی آن به صورت خیرخواهانه ورود می‌کرده‌اند.

به گفته وی، ابزارهای تامین مالی برای شرکت‌های نوپا و استارت‌آپی عموما دارای ریسک هستند و از همین رو این حوزه را حوزه تامین مالی جسورانه می‌خوانند.

دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی در ادامه با اشاره به اینکه تامین مالی جمعی چندین بُعد برای کسب‌وکارها دارد، افزود: یکی از موضوعات مهم این است که مردم چقدر حاضر هستند در این کسب‌وکارهای جدید وارد شوند که این امر، بعد شناخت از بازار و نیازسنجی بازار است، به این ترتیب باید بررسی شود آیا این کسب‌وکار موفق و مورد نیاز بازار خواهد بود یا خیر تا بتوان جامعه را برای ورود به آن ترغیب کرد.

به گفته مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس، تامین مالی جمعی در یک مفهوم ساده‌تر با اعتماد به کسب‌وکار در فضای اشتراکی، فرصتی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کند تا از طریق پلتفرم‌ها یا سکوهایی که برای این موضوع طراحی شده، تامین مالی را انجام دهند. البته ادبیات سرمایه‌گذاری جسورانه با ریسک بالا همراه است؛ بر همین اساس ورود و اعتماد عمومی برای مردم سخت ایجاد می‌شود و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای مهم مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی، این است که افراد می‌توانند با کم‌ترین سرمایه (مثلاً ۵۰۰ هزار تومان) در این طرح‌ها مشارکت کنند. یعنی برای مشارکت و رسیدن به سود، احتیاج به سرمایه‌ی زیادی نیست. در عین حال، اصل سرمایه نیز تضمین شده و همین مقدار هم از دست نخواهد رفت. مزیت دیگر، بازدهی بالای این نوع پروژه‌هاست. در سال‌های اخیر دیده‌ایم که استارتاپ‌های مختلف، کار خودشان را از صفر شروع کرده‌اند و در عرض مدت کوتاهی، به شرکت‌های بزرگ و میلیاردی تبدیل شده‌اند.

در ادامه نیز توضیحاتی در رابطه با زمان مورد نیاز صاحبان کسب و کار برای استفاده از این روش تامین مالی، نوع شرکتی‌هایی که امکان تامین مالی دارند، روش تضمین سرمایه سرمایه ‌گذاران و نحوه دستورالعمل اجرایی فرآیند تامین مالی جمعی ارائه کرد.


بالا